Inne

Odzież robocza dla pracowników – kiedy ją kupić i jak dopasować?

Summary

Odzież pracownicza w określonych przypadkach musi być dostarczona przez pracodawcę. Kiedy jest to konieczne? Zobacz informacje dotyczące wskazań do stosowania odzieży roboczej, jej rodzajów, a także odpowiedniego doboru. Co to jest odzież robocza? Termin ten odnosi się do rodzaju odzieży […]

Odzież pracownicza w określonych przypadkach musi być dostarczona przez pracodawcę. Kiedy jest to konieczne? Zobacz informacje dotyczące wskazań do stosowania odzieży roboczej, jej rodzajów, a także odpowiedniego doboru.

Co to jest odzież robocza?

Termin ten odnosi się do rodzaju odzieży pracowniczej, która nie musi spełniać szczególnych norm jak w przypadku odzieży ochronnej.

Przede wszystkim odzież robocza musi zabezpieczać przed zabrudzeniem oraz zniszczeniem odzieży własnej, ale może ona też spełniać dodatkowe funkcje, by zapewnić pracownikom komfortową i bezpieczną pracę.

Odzieży roboczej nie powinno się zatem mylić z odzieżą ochronną, ponieważ mają one inne przeznaczenie oraz zastosowanie. Podczas gdy odzież robocza daje podstawowe zabezpieczenie, ta ochronna musi już spełniać konkretne normy i klasy ochrony, by zapewniać pracownikom lepsze bezpieczeństwo, gdy wystawieni są oni na czynniki szkodliwe, niebezpieczne.

Kiedy pracodawca musi przekazać pracownikom odzież roboczą?

Przede wszystkim odzież robocza jest konieczna wtedy, gdy pracownik podczas pracy może zniszczyć należącą do niego odzież lub też może ona się zabrudzić na skutek prowadzonych przez niego czynności na stanowisku pracy.

Wobec tego bardzo często odzież robocza stosowana jest w przypadku stanowisk warsztatowych, produkcyjnych, ale również w gastronomii.

Warto też wskazać, że pracodawca może przekazać pracownikom ubrania robocze nawet wtedy, gdy nie ma ku temu wskazań. Jest to często praktykowane rozwiązanie w sytuacji, gdy chce on zadbać o wizerunek swojej firmy i stworzyć ujednolicony dress-code pracowników.

Pracownicza odzież robocza – rodzaje

Kategoria odzieży roboczej może obejmować różne rodzaje produktów, dlatego też można dobrać ją do wielu stanowisk pracy. Jakie są główne rodzaje ubrań roboczych?

Do ubrań roboczych zaliczane są głównie:

  • koszulki – typu t-shirt oraz polo
  • bluzy – bawełniane, polarowe
  • kurtki – przejściowe jak softshell, wiatrówki, kurtki zimowe
  • spodnie – ogrodniczki, spodnie do pasa
  • czapki – z daszkiem, zimowe

Wobec tego odzież robocza to bardzo rozbudowana kategoria, która obejmuje różnorodne produkty, więc mogą być one dostosowane specjalnie do danego stanowiska, panujących na nim warunków, w tym temperatury.

Jak dobrać właściwą odzież dla pracowników?

Gdy pracodawca musi przekazać pracownikom odzież roboczą, w takim przypadku konieczne jest uwzględnienie kilku istotnych kwestii związanych z jej zakupieniem.

Przede wszystkim odzież robocza musi być dobrana pod względem jej przeznaczenia, czyli należy wziąć pod uwagę kategorię, do której się ona zalicza, warunki na danym stanowisku pracy. Pracodawcy często konsultują się wtedy z pracownikami, co pozwala im na dobranie takich ubrań, które będą zapewniały im właściwy komfort, bezpieczeństwo podczas pracy.

Duże znaczenie ma też jakość odzieży, dlatego często warto zdecydować się na dopłacenie do lepszej jakości wyposażenia, które będzie mogło posłużyć na dłużej i zapewni pracownikom wyższy poziom ochrony. Wzmocniona, wykonana z wytrzymałych materiałów odzież będzie mogła posłużyć na długi czas.

Oczywiście, odzież robocza musi być też dobrana pod względem rozmiarowym. Tutaj pracodawca powinien skonsultować się z pracownikami o tym, jakie rozmiary ubrań będą potrzebne.

Warto też wskazać, że odzież robocza może być poddana personalizacji, co oznacza, że może być ona wykończona nadrukami, haftami, na przykład z logo firmy. Dzięki temu może ona efektownie ją reprezentować, co również pozwala na zbudowanie większej rozpoznawalności i profesjonalnego wizerunku.

 

Dodaj komentarz